STANISŁAW KUCZYŃSKI: Podział środków na zadania zlecane organizacjom pozarządowym jest bardzo trudnym i niewdzięcznym zajęciem. Nieraz Stowarzyszenia odchodzą z „kwitkiem”. Czasem jest tak, że złożona oferta – po spełnieniu wymagań formalnych - nie spełnia wymogów merytorycznych. Na tym etapie błędy są już praktycznie nienaprawialne.
Jakie są więc najczęstsze błędy merytoryczne? Przede wszystkim harmonogram, budżet i opis działań bywają niespójne, jedno nie wynika z drugiego. Zdarza się, że brak jest precyzyjnego określenia grupy odbiorców i ilu ich będzie. Bywa, że nie ma informacji o tym, iż adresatami zadania są mieszkańcy Powiatu. Zdarza się też zawyżanie stawek rynkowych dla różnych kosztów, albo nieprecyzyjne opisanie kwalifikacji osób realizujących działania (jeśli ktoś ma wykonywać np. specjalistyczną terapię, musi posiadać do tego uprawnienia). No i najbardziej trywialne - brak informacji o sposobie realizacji zadania (Co? Gdzie? Kiedy?).
Co dzieje się po ocenie? Swoje wnioski Komisje opisują w protokołach. Jest tam zawarty cały proces podejmowania decyzji, a każdy członek Komisji przyznaje od siebie punkty. Która oferta ma ich więcej - ta wygrywa. Wyniki tej pracy czyta później Zarząd Powiatu i je zatwierdza.
Na zakończenie organizacja pozarządowa podpisuje z powiatem umowę. Tak jak wspomniałem wcześniej, nie jest to „Umowa na wsparcie Stowarzyszenia”. Jest to umowa na realizację konkretnego zadania powiatu. To bardzo podobne do sytuacji, gdy jakaś firma, np. budowlana, zleca część swoich zadań – powiedzmy wykonanie hydrauliki – dla podwykonawcy. Podobnie jest w powiecie. Zlecone zadanie (już niekoniecznie hydraulika) musi być wykonane w terminie oraz rozliczone. Różnica jest taka, że zamiast sprawdzać czy ciekną rury, pracownicy Starostwa kontrolują, czy środki zostały wydane na to, co zadeklarowano.
Cykl ten powtarza się każdego roku. Ogłoszeń o otwartych konkursach ofert wypatrywać należy w miesiącu luty/marzec, m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego.
Do omówienia pozostała ostatnia forma współpracy z NGO – tryb pozakonkursowy.
c.d.n.