Aktualności Drukuj Drukuj Zapisz Zapisz

Zakupy wysokiego ryzyka
09-07-2025

Zakupy wysokiego ryzyka

Data wydarzenia: 09-07-2025

Do UOKiK wpływają skargi na nieuczciwych przedsiębiorców oferujących w Internecie odzież, obuwie czy galanterię skórzaną. Podszywając się pod polskie marki, kuszą dużymi promocjami. Jak się jednak okazuje – nie kupujemy po sąsiedzku, ale od sprzedawców azjatyckich, głównie z Chin.

Fałszywe sklepy internetowe kuszą poszukiwaczy okazji i kupujących w pośpiechu. Atrakcyjna oferta, przyciągające uwagę zdjęcia, strona, która pozornie nie wzbudza podejrzeń. 

Warto jednak przyjrzeć się uważnie, dając sobie więcej czasu do namysłu. Ceny – często zaskakująco wręcz niskie, komunikaty – niepoprawne stylistycznie, a dane przedsiębiorcy – zazwyczaj niepełne. Do tego brak informacji o polityce zwrotów lub podany w mało widocznym miejscu adres odległego azjatyckiego kraju. To powinno nas zaalarmować. W wielu takich przypadkach po dokonaniu płatności towar nie jest wysyłany, a strony znikają z sieci. Zdarza się też, że paczkę otrzymamy, ale produkt znacznie odbiega od zdjęć, którymi kierowaliśmy się przy zakupie, a kontaktu z przedsiębiorcą nie ma. Takie incydenty należy zgłaszać na Policję oraz do CERT (https://incydent.cert.pl/#!/lang=pl). Warto poinformować także bank, w którym mamy rachunek, zwłaszcza jeśli płaciliśmy kartą. Dzięki tzw. procedurze chargeback mamy szansę odzyskać pieniądze. 

Niekiedy jesteśmy przekonani, że kupujemy w polskim sklepie - pojawiają się imię, nazwisko lub miejscowość z dopiskiem, np. moda, butik. Czasami to niemal kopia adresu internetowego istniejącej marki, różni się jednym znakiem, np. myślnikiem. Na reklamę sklepu trafiamy na platformie społecznościowej – to coraz częstszy sposób działania oszustów. Sklepy wykorzystują zaufanie, którym konsumenci darzą platformy social mediowe i traktują je jako nową metodę dotarcia do szerokiego grona klientów. Wykorzystują posty sponsorowane i profilowanie reklam, by zwiększyć prawdopodobieństwo, że klikniemy w link.  Promują odzież, akcesoria lub inne produkty dostosowane do naszych zainteresowań. Strona takiego sklepu może wyglądać profesjonalnie – to często kopia faktycznie działających polskich biznesów. 

Sposobów, żeby skłonić do zakupów, jest wiele. Duże promocje, opis podkreślający rodzinny charakter i wieloletnią tradycję działalności. Czasami pojawia się informacja o likwidacji sklepu i wyprzedaży asortymentu, prośba o pomoc lokalnemu przedsiębiorcy, który nie miał szans z dużą konkurencją. Może być odwrotnie – apel o wsparcie nowo powstałej lokalnej marki. Podejmujemy decyzję, a potem… Jesteśmy zdziwieni tym, że kupiliśmy towar ze sklepu chińskiego, bo nazwa i treści na stronie sugerowały, że mamy do czynienia z polskim sprzedawcą. 

Zwrot towaru kupionego na takich stronach jest czasami możliwy – ale paczkę należy wysłać na adres przedsiębiorcy z kraju azjatyckiego, co wiąże się z dodatkowymi niemałymi kosztami i brakiem pewności co do odzyskania pieniędzy. Trzeba pamiętać, że nie mają tu zastosowania europejskie standardy ochrony konsumenckiej. Problemy z takimi zakupami należy zgłaszać do CERT: incydent.cert.pl (https://incydent.cert.pl/#!/lang=pl).

Włącz czujność, gdy widzisz:

·         Reklamy na portalach społecznościowych.

·         Informacje o likwidacji sklepu lub prośby o wsparcie nowo powstałej marki.

·      Adresy stron internetowych o nietypowych rozszerzeniach np.: .xyz, .lol, .top., choć .com i .pl również nie gwarantują bezpiecznej transakcji. 

·         Nazwę sklepu w schemacie: imię lub nazwisko + miasto.

·         Markę, którą kojarzysz, ale z literówką lub dodatkowym znakiem, np. myślnikiem.

·         Błędy językowe na stronie.

·         Dark patterns – np. liczniki czasu, wyskakujące okienka, inne próby manipulacji.

·    Bardzo duże promocje – zwłaszcza, gdy nie ma informacji o najniższej cenie z 30 dni przed wyprzedażą.

·         Niepełne dane kontaktowe przedsiębiorcy, brak adresu siedziby.

·         Niejasne zapisy w regulaminie.

·         Informacje o adresie zwrotu do kraju azjatyckiego.

 

Sprawdź, na co uważać, robiąc zakupy w sieci – skorzystaj z poradnika UOKiK 

 

Źródło: UOKiK

Autor: Monika Borek, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Drawsku Pomorskim
Powrót
Związek Powiatów Polskich
Edukacja
ikona
Newsletter

Ikona Newsletter

Zdrowie i pomoc społeczna

Ikona

Wnioski
i druki
Ikona dokumenty
Projekty i inwestycje
Ikona drzewko w dłoni
Mielenko Drawskie:
- ZAZ
- COM
- Mieszkania wytch./treningowe

Ikona

Transport Publiczny

Ikona