Aktualności Drukuj Drukuj Zapisz Zapisz

Orange i T-Mobile z zarzutami Prezesa UOKiK
11-08-2025

Orange i T-Mobile z zarzutami Prezesa UOKiK

Data wydarzenia: 11-08-2025

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił spółkom Orange i T-Mobile zarzuty w związku z prezentowaniem cen w sposób, który może wprowadzać konsumentów w błąd.

Operatorzy podawali ceny uwzględniające fakultatywne rabaty tak, jakby były to ceny standardowe. 

Sposób przedstawienia ofert telekomunikacyjnych przez przedsiębiorców czasami utrudnia konsumentom rzetelne ich porównanie. Na przykład Orange i T-Mobile oferują swoim abonentom rabaty m.in. za korzystanie z elektronicznych faktur czy wyrażenie zgód marketingowych. W toku prowadzonych postępowań wyjaśniających Prezes UOKiK ustalił, że ceny usług uwzględniające te rabaty prezentowane są przez ww. spółki jak cena standardowa. Konsumenci są zachęcani atrakcyjną ofertą abonamentu komórkowego lub szerszego pakietu usług, ale nie otrzymują od razu jasnej informacji, np. że nieudzielenie określonych zgód (na marketing i e-fakturę) lub niespełnienie dodatkowych warunków będzie się wiązało z wyższymi opłatami.

T-Mobile w swoich reklamach oraz podczas telefonicznych rozmów sprzedażowych prezentuje ceny usług uwzględniające rabaty - po 5 zł miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz rozliczanie się na podstawie otrzymywanych e-faktur. Podejmując decyzję konsumenci mogą nie wiedzieć, że cena, która została im przedstawiona, jest czymś uwarunkowana. Klienci, którzy ostatecznie nie chcą korzystać m.in. z e-faktury ani zgadzać się na marketing, muszą płacić miesięczny abonament o 10 zł wyższy niż wskazywała oferta, na którą się decydowali.

Podobne praktyki stosuje Orange. W przekazach marketingowych zachęca do skorzystania ze swojej oferty podając ceny, które uwzględniają rabaty udzielane za zgody marketingowe czy wybór e-faktury. Ponadto  Konsumentom, którzy nie opłacają rachunków w terminie Orange podwyższa kolejne faktury o wartość rabatu za łączenie usług w Orange (20 zł), który był uwzględniony w cenie. To szczególnie dotkliwe dla klientów, który skorzystali z tego rabatu, ponieważ w sytuacji opóźnienia w zapłacie tracą go na wszystkich numerach telefonicznych, na których był udzielony. Na przykład, gdy na danym rachunku rozliczanych jest kilka numerów telefonów, w ramach których udzielony został ten rabat, do faktury doliczona zostanie wartość utraconego rabatu dla każdej z umów (przykładowo, kwota 60 zł w przypadku trzech numerów telefonicznych). W ocenie Prezesa UOKiK utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć  charakter kary umownej, a zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzec taką sankcję jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. W omawianym przypadku operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów - niezależnie od cofnięcia rabatów, może naliczyć odsetki za opóźnienie w regulowaniu należności. Zdaniem Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.

Wspomniane firmy to nie jedyne telekomy, którym Prezes UOKiK postawił zarzuty. Podobne usłyszały wcześniej m.in. spółki Vectra, Multimedia Polska, P4 (operator sieci Play) oraz Netia.

Jeśli zarzuty się potwierdzą zarówno spółce Orange jak i T-Mobile, grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.

Źródło: UOKiK

Autor: Monika Borek, Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Powrót
Związek Powiatów Polskich
Edukacja
ikona
Newsletter

Ikona Newsletter

Zdrowie i pomoc społeczna

Ikona

Wnioski
i druki
Ikona dokumenty
Projekty i inwestycje
Ikona drzewko w dłoni
Mielenko Drawskie:
- ZAZ
- COM
- Mieszkania wytch./treningowe

Ikona

Transport Publiczny

Ikona